Album do wystawy
Twarze współczesnych poetów polskich
Odsłona I
Album zawiera prezentowane na wystawie grafiki oraz rozmowy z poetami.
Autor grafik twarzy: dr hab. Robert Manowski
Rozmowy z poetami: Marlena Zynger, Zbigniew Milewski – Kwartalnik Literacko-Kulturalny „LiryDram”
nr 1–37 (2013–2022)
Projekt graficzny: Anna Skowrońska
„Twarze współczesnych poetów polskich” to wystawa prezentowana m.in.
w Klubie Kultury MCK Jedynka w Gorzowie Wielkopolskim (22 czerwca – 17 września 2022 – Festiwal HopBiałoszewski),
w Warszawskim Domu Literatury (12-18 października 2022 – 50. Warszawska Jesień Poezji)
oraz w Suchedniowskim Ośrodku Kultury „Kuźnica” (19 października – 31 grudnia 2022).
Autorem prac jest dr hab. Robert Manowski – rektor Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie. Kuratorką wystawy jest Marlena Zynger – poetka i redaktor naczelna Kwartalnika Literacko-Kulturalnego „LiryDram” (www.lirydram.pl).
Ekspozycja składa się z 36. płyt wielkości
1m x 1m z grafikami twarzy poetów, którzy gościli na łamach kwartalnika „LiryDram”:
5 Aldona Borowicz
13 Krzysztof Boczkowski
17 Kazimierz Burnat
23 Ares Chadzinikolau
29 Anna Czachorowska
35 Julia Fiedorczuk
39 Adriana Jarosz
49 Jacek Jaszczyk
57 Stefan Jurkowski
63 Adam Kaczanowski
67 Beata Patrycja Klary-Stachowiak
73 Ryszard Krauze
77 Małgorzata Lebda
83 Dariusz Tomasz Lebioda
91 Ewa Lipska
97 Zbigniew Milewski
103 Elżbieta Musiał
109 Aleksander Nawrocki
115 Stanisław Nyczaj
121 Marcin Orliński
127 Alicja Patey-Grabowska
131 Małgorzata Karolina Piekarska
139 Marta Podgórnik
145 Uta Przyboś
149 Małgorzata T. Skwarek-Gałęska
155 Alicja Tanew
161 Andrzej Tchórzewski
169 Marek Wawrzkiewicz
177 Magdalena Węgrzynowicz-Plichta
185 Marek Wołyński
195 Bohdan Wrocławski
199 Michał Zabłocki
203 Adam Zagajewski
211 Ewa Zelenay
217 Kalina Izabela Zioła
225 Marlena Zynger
Do powstania ekspozycji użyto wielowarstwowej płyty z tektury ekologicznej Dispa – produktu w 100% biodegradowalnego.
Kurator wystawy: Marlena Zynger
Koordynator projektu GORZÓW WIELKOPOLSKI: Beata Patrycja Klary-Stachowiak
Koordynator projektu WARSZAWA: Aldona Borowicz
Koordynator projektu SUCHEDNIÓW KULTURALNIE: Agnieszka Włodarczyk-Mazurek
Album towarzyszący wystawie zawiera prezentowane na niej grafiki oraz rozmowy z poetami.
Wydawca: Veridian Wydawnictwo,
ul. Solipska 7c, 02-482 Warszawa, 2022
Copyright: © 2022 Veridian Wydawnictwo
Autor grafik twarzy: dr hab. Robert Manowski
Rozmowy z poetami: Marlena Zynger, Zbigniew Milewski – Kwartalnik Literacko-Kulturalny „LiryDram”
nr 1–37 (2013–2022)
Korekta: Katarzyna Chylińska-Labuda
Projekt graficzny: Anna Skowrońska
Skład: IDEAPRESS Sp. z o.o.
ISBN: 978-83-965888-0-7
Gorzów Wielkopolski – Suchedniów – Warszawa – 2022
Projekt Twarze
Poeci, twarze, okładki
Gdy zostałem poproszony przez Marlenę Zynger o stworzenie cyklu portretów wybitnych polskich poetów i literatów, których wizerunki miały zapowiadać kolejne tematy kwartalnika literacko-kulturalnego ,,LiryDram’’ pomyślałem, że jest to szansa, aby przywołać estetykę surowej czarno-białej grafiki.
Wszyscy poeci i literaci obcują z tym brakiem koloru, mozolnie lub w natchnieniu zapełniając kolejne strony czarnymi znakami, będącymi śladami ich myśli. Od zawsze czarno-białe znaki liter wywołują barwy, uczucia i obrazy u czytelnika. Estetyka kontrastu, syntezy plastycznego znaku wynikającej z dogłębnej analizy obrazu oraz skrótowość formy wydawała się uzasadniona jako język plastycznego komunikatu dla okładki ,,LiryDram’’.
Jednak wizerunek każdego z nas stanowi coś na tyle szczególnego i osobistego, iż każda ingerencja w jego charakter lub ewentualną interpretację może spotkać się protestem i niezadowoleniem. Uwielbiam szukać podpowiedzi na ulicy, patrzeć na słupy ogłoszeniowe, ściany, grafity, ale coraz trudniej odnaleźć tam coś wartościowego.
Ulice naszych miast wypełnione są bilbordami, krzykliwą reklamą, grafiką będącą kopiami zachodniego blichtru. Gazety i kolorowe magazyny atakują nas upozowanymi zdjęciami i wielkimi tytułami. Okładki magazynów przedstawiają nam najczęściej spotykaną formę plastyczną połączenia fotografii i typografi. Dziś niestety niesłychanie rzadko spotykamy plastyczną formę interpretacji świata, ciała, twarzy, znaku, którą możemy nazwać grafiką. Nasza estetyka staje się niezwykle popkulturowa. Wiedząc to wszystko, zastanawiałem się jak mam przeforsować własny projekt graficzny, którego istotą miały stać się czerń i biel plus jedna kolorowa apla.
Pierwsza okładka była najtrudniejsza, ponieważ miała przedstawiać samą Panią redaktor naczelną i jednocześnie przekonać wszystkich do mojego pomysłu. Na szczęście trafił on na podatny grunt.
Dzięki rezygnacji ze szczegółu oraz poprzez zwiększenie kontrastu i doprowadzenie portretu do znaku graficznego udało się odnaleźć rozpoznawalny dla ,,LiryDram’’ język plastyczny, który sprawdził się w kolejnych numerach Kwartalnika.